Al primer curs de magisteri ens expliquen les teories que existeixen en relació a l’aprenentatge. Les principals a estudiar són el conductisme, el cognitivisme, el constructivisme i el connectivisme. Al cursar l’assignatura d’UDTIC estaria bé plantejar-me com es podrien relacionar aquestes teories amb les TIC.
Conductisme: les TIC ofereix una gran varietat de recursos per a portar a terme una educació basada en el conductisme. Hi ha molts programes, com ara el JClic, que pot crear exercicis on es demani una resposta concreta a l’exercici. Actualment molts mestres utilitzen les TIC segons la teoria del conductivisme, encara que no sigui la seva intenció. Sovint ens pensem que per el fet de utilitzar les noves tecnologies en la formació de les persones estem creant un aprenentatge significatiu, el problema és que moltes vegades es fa com si es tractés d’un simple llibre de text i no aporta cap dinàmica nova en quan a fer exercicis.
Cognitivisme: amb una mica d’esforç podem crear exercicis molt cognitius a partir de l’ordinador. Una forma de garantir un coneixement segons aquesta teoria seria per mitjà d’internet. Avui dia estem intoxicats per la gran quantitat de informació que ens proporciona internet. Així que si demanem i ajudem a fer una recerca correcte de informació a partir d’aquesta eina farem que els alumnes portin a terme un procés llarg i elaborat de reflexió, classificació i selecció de informació. El resultat és que el procés per triar és molt més complex que el text presentat al final.
Constructivisme: una webquest pot oferir una construcció del coneixement orientada per les bases de la quest. La formulació i creació d’aquesta ha d’estar molt ben plantejada per tal de poder ajudar a l’alumne a que sigui aquest qui construeixi el coneixement.
Connectivisme: sobre aquesta teoria recomano que visiteu la meva entrada anterior.
Espero amb tot això acostar la realitat educativa, o si més no les teories d’aprenentatge, a la situació i recursos de les TIC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada