dimarts, 29 de novembre del 2011

Linkat: l’alternativa a Windows

Com va he explicat en la meva anterior entrada, l’escola CEIP Barrufet comptava amb el sistema operatiu de Linkat en lloc de windows en els seus ordinadors. Ara intentaré explicar una mica millor com funciona aquest programa.

Per començar, ja ens podem descarregar la versió 4.0 de forma gratuïta a la pàgina web oficial, cal a dir que es tracta d’un fitxer força gran (2,5 GB aproximadament). Un cop instal·lat el configurem per a que s’inicia a l’arrencar l’ordinador.

Linkat és un sistema operatiu que és divulgat per el departament d’educació de la generalitat i que té com a principal destinatari les escoles, tot i que també poden resultar útils i pràctics per a la resta de ciutadans. El seu funcionament és molt bàsic i intuïtiu, no es diferencia massa del windows. La pantalla principal es mostra com un escriptori on les icones surten automàticament a mesura que anem connectant memòries USB o introduint CDs.

Recomano que si teniu l’oportunitat de provar-lo no ho dubteu ja que a partir de l’experiència pròpia entendreu millor el seu funcionament. Abans d’acabar exposaré les avantatges i desavantatges que considero que cal tenir present.

Avantatges:

  • És gratuït, es pot descarregar des de la pròpia web oficial.
  • S’actualitza de forma regular i surten moltes eines que ajuden al seu funcionament.
  • Els manuals itutorials són senzills i clars i no suposa una dificultat saber fer-lo funcionar.

Desavantatges:

  • No és compatible amb la totalitat dels programes que podem utilitzar amb el sistema windows.
  • Podem trobar limitacions, les seves possibilitats no són tantes com amb d’altres sistemes.
  • Si l’utilitzem a l’escola pot causar confusió als alumnes ja que generalment a casa aprenen a utilitzar el windows.

dilluns, 28 de novembre del 2011

Estada de pràctiques: CEIP Barrufet.

Després de poc menys de dos mesos de classes ens va arribar l’hora als alumnes de tercer de viure l ‘estada intensiva de pràctiques, corresponent al Pràcticum II. Jo he tingut la sort de ser seleccionat per l’escola CEIP Barrufet, que m’han ensenyat una visió nova per a mi del paper dels mestres a l’educació dels alumnes de primària. Podria explicar moltes coses sobre aquest centre però ara convé centrar-nos en les TIC.

A l’arribar a l’aula d’informàtica no em vaig emportar gaires sorpreses, almenys al principi: una sala més aviat petita (per a 25 alumnes màxim) on l’espai s’havia de distribuir molt bé per a que tots tinguessin lloc. Ara bé, al encendre l’ordinador em vaig emportar una sorpresa molt gratificant: el sistema operatiu era Linkat (distribució de Linux). Aquest és un sistema molt senzill d’utilitzar, tot i que a primer cop d’ull et sentis perdut, però a mesura que l’utilitzes et vas acostumant. Linkat és entregat per la generalitat de forma gratuïta i pensat especialment per els centres educatius.

I el Microsoft Office? Dons també opten per el processador gratuït: Openoffice. Pràcticament igual de fer servir que l’oficial de windows i ofereix més facilitats per a la canalla. Una professora m’ho va explicar molt bé: “Les eines a l’aula d’informàtica també han d’estar en relació a les idees de l’escola”. Aquesta, al ser pública, està patint nombroses retallades. A més els valors del CEIP Barrufet no es caracteritzen per l’exclusivitat i la superioritat d’uns vers els altres, sinó per la igualtat i lliure accés a l’educació i a tots els àmbits socials. Personalment recomano a tots a aprendre a utilitzar tant el Linkat com l’Openoffice ja que estem davant de dos eines gratuïtes i útils per als nostres futurs alumnes.

Si analitzem la situació a les classes és una mica diferent. Totes les aules comptaven amb un ordinador per a tot el grup. Aquest era més utilitzat per els i les mestres que no pas pels alumnes. En qualsevol cas, tenien uns quants ordinadors portàtils per si necessitaven utilitzar ordinadors a l’aula, però tal i com els de l’aula d’informàtica, eren compartits amb la resta del centre i no sempre estaven disponibles.

De pissarres digitals n’hi havia en algunes aules de cicle inicial i a la d’anglès, on vaig veure la seva utilització. Els nens estaven bastant habituats al seu ús i feien les activitats que oferien els llibres d’anglès (format CD). Tot i això, no s’utilitzava al màxim de les seves possibilitats, encara que la mestra cada cop intentava buscar més i més les possibilitats.

Per acabar voldria anomenar el paper que juga la web de l’escola. Hi ha un taller anomenat “editorial” que és el que s’encarrega de les publicacions. Tots els alumnes passen per tots els tallers al llarg del cicle superior. De moment aquests són els encarregats per aquests mesos.

L’escola CEIP Barrufet ha demostrat que posar la informàtica a l’abast dels i les alumnes no és tan car ens podem pensar en un principi.

dimecres, 2 de novembre del 2011

Twitter

Si parlem de xarxa socials és molt possible que ens vingui al cap la web Facebook, però com sabem no és la única. Twitter és una xarxa que presenta forces diferències en respecte a les altres.

Jo destacaria de Twitter sobre les altres el fet que és una web per expressar-se i no pàs tant per a establir amistats. Amb el teu compte pots publicar missatge amb un màxim de 140 caràcters. A continuació sortiran a la pàgina d’inici de tots aquells usuaris que et segueixin. Aquests poden contestar-te o fer un retwit per a publica també el mateix missatge.

El que més m’ha cridat l’atenció respecte a Facebook és el fet que molts famosos utilitzen el twitter a diari per s expressar-se i per a comunicar-se amb els seus seguidors. Realment crec que ha plantejat un canvi en els mitjans de comunicació i publicitat. Els diaris i noticiaris diversos segueixen de ben a prop els comptes de twitter de la gent popular per a saber quines són les últimes novetats. Com a exemple només cal entrar al twitter de polítics com Rubalcaba o Rajoy que ara mateix fan campanya electoral de forma gratuïta i molt més efectiva gràcies a aquesta eina.

Personalment crec que encara no tinc prou coses a dir als meus pocs seguidors. En qualsevol cas em podeu seguir com o _cinca.

Activitat JCLIC

Ja he creat una mini activitat JClic per ensenyar un parell de possibilitats que ofereix. Com podem veure són activitats més divertides per a l'alumne i que per tant li ajudaran a entendre millor els coneixements.

Activitat